איך בונים מערך שיעור?

במציאות של ימינו ריבוי הסחות הדעת, והפרעות הקשב הנוצרים עקב הטכנולוגיה המתקדמת והמתפתחת (שימוש בטלפוני סלולריים, שעונים חכמים ועוד), מקשים על מרצים ומורים רבים בניהול שיעור ובהעברת מידע ומסרים. על כן חשוב מאוד לבנות מערך שיעור מסודר וזאת על מנת לקיים שיעור בצורה מאורגנת, מסודרת, וכמובן בהתאמה ללוח הזמנים של שעת השיעור. אהוד שמיר הינו מרצה ומורה וותיק ומנוסה, המעביר מגוון רחב של שיעורים והרצאות. יחד נדון במאמר זה כיצד כותבים מערך שיעור, תוך מתן הסבר מפורט ודוגמאות.

קרדיט: PIXABAY

איך בונים מערך שיעור לדוגמא ?

מקציבים זמן מוגדר מראש- חשוב להקציב זמן מגדר מראש לכל נושא ועניין בהרצאה. בזמן שאנחנו מתכננים זמנים בהרצאה, חשוב לקחת בחשבון גומי הפתעה אשר מעקבים זמנים, וביניהם שאלות, הפרעות פיזיות (צלצול, כניסות לכיתה ועוד) והפרעות התנהגותיות (תלמידים מדברים וכדומה). 

מתכננים רשימת נושאים ונקודות לפי סדר- חשוב לארגן רשימת נושאים מסודרת, הכוללת נקודת ודגשים לפי סדר. כאשר אנו מתכננים את רשימת הנושאים וסדרם בשיעור, חשוב לקחת בחשבון את משך זמן השיעור. בנוסף מומלץ ורצוי להיעזר במצגת או תרשים ידני בזמן השיעור (כמובן שכשמדובר בתרשים ידני יש להציץ במבט חטוף בדף ולא לאחוז בו או להתבונן בו זמן ממושך).

מכניסים מקום לשאלות בסוף כל חלק של נושא או מתן מידע – הכנסת מקום לשאולות בלוח הזמנים של מערך השיעור חשובה מאין כמותה, הסיבה כמובן היא כי מתן מענה לשאלות גם יסביר ויחדד נקודות לא ברורות עבור הנוכחים בשיעור,  שאלות אלו יצמצמו פערים במידה וישנם.

מסכמים את השיעור ודנים יחד עליו- חשוב להקדיש כמה דקות לסיכום השיעור. בסיכום השיעור תהיה חזרה של הנקודות העיקריות ומסרים העיקריים. לאחר מכן ניתן להפנות שאלות בעניין עבור הנוכחים בכיתה, למשל "מה לדעתכם הייתם עושים? " ,"האם לדעתכם ההתנהגות הייתה רואיה? " וכדומה.

מחפשים מדריך מנוסה אשר מעביר הרצאות ושיעורים ?

אהוד שמיר הינו מורה ומדריך מקצועי ומנוסה, אשר מעביר מגוון רחב של הרצאות ושיעורים ונושאים בתחומים שונים ומגוונים בתחום החינוך לערכים. לפרטים נוספים צרו קשר במספר המופיע באתר.

הוספת מאמר לאתר?

    קידום אתרים מקצועי בגוגל קידום אתרים מקצועי בגוגל
    דילוג לתוכן